Van sexy naar comfort: zo verandert je lingeriekeuze door de jaren heen


Onderzoek lingeriekeuze

Onderzoek uitgevoerd door Briljante Geesten en uitgezet door Norstat in opdracht van Annadiva.

  • Uitgevoerd in mei 2025
  • Doelgroep: 1.082 vrouwen uit Nederland, van 18 tot 70 jaar, verdeeld over verschillende lifestylegroepen (vrouwen met en zonder kinderen, al dan niet thuiswonend)
  • Alle maten en cupmaten vertegenwoordigd

Lingerie is veel meer dan een kledingstuk: het laat vrouwen stralen met kracht en comfort. Maar hoe beïnvloeden leeftijd, lichaamsvorm, persoonlijke voorkeur en maatschappelijke trends de keuzes die vrouwen maken? En verandert de betekenis van lingerie naarmate vrouwen ouder worden?

Annadiva sprak hierover meer dan 1.000 vrouwen in Nederland. De resultaten laten zien dat lingeriekeuzes niet alleen afhangen van functie en pasvorm, maar ook sterk verbonden zijn met identiteit, zelfbeeld en levensfase.

Zelfvertrouwen verandert met de jaren

75% van de vrouwen voelt zich comfortabel wanneer zij zichzelf in lingerie zien of wanneer hun partner hen in lingerie ziet. Het dragen en tonen van lingerie lijkt dus vooral verbonden met de vertrouwde sfeer binnen de relatie of met het eigen zelfbeeld. In het bijzijn van vriendinnen (43%), familie (28%) of kennissen (5%) ligt dit heel anders: daar ervaren vrouwen een duidelijke grens en voelen zij zich minder prettig bij het idee om in lingerie gezien te worden. Dit benadrukt dat lingerie nog altijd sterk wordt geassocieerd met privacy en intimiteit.

Uit ons onderzoek kwam verder naar voren dat 60-plussers zichzelf het meest zelfverzekerd voelen. Zij beoordelen hun zelfvertrouwen met hoge cijfers, het zelfvertrouwen kreeg gemiddeld een 7. Ook vrouwen zonder kinderen scoorden hoog op dit vlak (6,9) en volgen daarmee dicht op de 60-plussers.

Aan de andere kant zien we dat vrouwen die nog thuis wonen het minst tevreden zijn met hun lichaam en hun zelfvertrouwen het laagst beoordelen (5,9). Deze vrouwen zijn vaak ook een wat jongere doelgroep. Deze uitkomst kan samenhangen met een grotere blootstelling aan sociale media en daarmee ook aan maatschappelijke schoonheidsidealen, die vaak leiden tot onzekerheid in de jongere doelgroep.1

Wanneer we inzoomen op de invloed van lichaamsvormen op het zelfvertrouwen, komen duidelijke verschillen naar voren. Vrouwen met een appelvormig lichaam of een naar beneden gericht driehoekige lichaamsvorm ervaren het minste zelfvertrouwen. Daarentegen voelen vrouwen met een naar boven gericht driehoekige lichaamsvorm en vrouwen met een rechthoekige lichaamsvorm zich het meest zelfverzekerd.

De invloed van meningen op je koopgedrag

Bij alle vrouwen heeft de eigen mening (94%) de grootste invloed bij het kopen van een BH.

Vrouwen laten zich voornamelijk leiden door hun persoonlijke voorkeur. De invloed van factoren bij het kopen van een BH verschilt tussen jongere en oudere vrouwen.

De grootste invloed na de eigen mening bij vrouwen van 18-29 jaar komt van vriendinnen: 32% laat hun keuze voor een BH hierdoor beïnvloeden. Uit ons onderzoek blijkt dat jongere vrouwen meer waarde hechten aan de mening van hun vriendinnen. Zo vindt slechts 12% van de 60-plussers die mening belangrijk. Bij vrouwen van 18 tot 29 jaar heeft de mening van hun moeder nog steeds een belangrijke invloed op de aankoop van een BH (29%), terwijl dit bij vrouwen van 30 tot 70 jaar nauwelijks een rol speelt (minder dan 1%). Dit laat zien dat de band met de moeder invloed kan hebben op lichaamsbeeld en persoonlijke keuzes. Naast directe sociale relaties, zoals vriendinnen en de moeder, speelt ook sociale media een rol bij vrouwen van 18 tot 29 jaar. Deze invloed wordt echter als relatief klein ervaren (10%) in vergelijking met de directe sociale omgeving, zoals vriendinnen en de moeder. Bij vrouwen van 30-70 jaar is de invloed van sociale media zelfs minder dan 1%. Het is "hoopvol" dat we kunnen concluderen dat de kracht van vriendinnen en familie dus nog groter is dan die van sociale media.

In de leeftijdsgroep van 30 tot 70 jaar speelt de mening van de partner een grotere rol: 45% van de vrouwen geeft aan dat hun partner invloed heeft op hun keuze. Dit laat zien dat de belangrijkste invloeden per leeftijdsgroep verschillen, waarbij jongere vrouwen zich vaker laten leiden door hun moeder en vriendinnen, en oudere vrouwen meer waarde hechten aan de mening van hun partner.

Jezelf mooi en sexy voelen middels lingerie

Uit ons onderzoek blijkt dat 44% van de vrouwen het belangrijk vindt om zich mooi te voelen bij het kopen van een BH. Dit geeft aan dat bijna de helft van de vrouwen lingerie niet alleen functioneel kiest, maar ook als middel ziet om zich goed te voelen. Een uitschieter hierbij is de doelgroep thuiswonende vrouwen, meer dan de helft van de thuiswonende vrouwen vindt dit aspect belangrijk. Voor deze jongere doelgroep lijkt het kopen van een BH dus niet alleen een praktische keuze, maar ook een manier om zelfvertrouwen te ervaren.

Het gevoel sexy te zijn speelt voor veel vrouwen een rol bij de keuze van een BH. In het Algemeen geeft 33,4% van de vrouwen aan dat dit belangrijk is. Leeftijd blijkt echter een duidelijke rol te spelen: jongere vrouwen hechten hier meer waarde aan. Bij vrouwen van 18-29 jaar vindt maar liefst 50% het belangrijk om zich sexy te voelen bij het kopen van een BH. Dit percentage neemt geleidelijk af met de leeftijd: 44% bij vrouwen van 30-45 jaar, 34% bij 45-59-jarigen, en nog slechts 20% bij vrouwen van 60 jaar en ouder.

Het effect van werk of studie op je lingerie

Uit de resultaten bleek dat de meerderheid van de vrouwen geen onderscheid maakt in lingerie die zij thuis dragen en die zij buitenshuis dragen, bijvoorbeeld naar werk of studie. Wel blijken de belangrijkste factoren: comfort en ondersteuning voor dagelijkse activiteiten. Jongere vrouwen (18–29 jaar) en vrouwen met een kleinere cupmaat (A of B) vinden daarentegen ondersteuning minder belangrijk.

De betekenis van lingerie verandert echter in een andere context, zoals tijdens een avondje uit. De grootste factor van lingerie tijdens een avondje uit is het zelfvertrouwen en een sexy uitstraling. Vooral de vrouwen tussen 18 en 45 jaar hechten waarde aan zich zelfverzekerd voelen tijdens een avondje uit.

Lingerie wordt in die setting dus meer gezien als een middel om de eigen identiteit en uitstraling te versterken, in plaats van als een functioneel kledingstuk.

Hieruit blijkt dat lingerie voor vrouwen verschillende functies kan vervullen, afhankelijk van de situatie: comfortabel en ondersteunend in het dagelijks leven, maar juist versterkend voor het zelfvertrouwen en de uitstraling bij een avondje uit.

De betekenis van lingerie verandert echter in een andere context, zoals tijdens een avondje uit. De grootste factor van lingerie tijdens een avondje uit is het zelfvertrouwen en een sexy uitstraling. Vooral de vrouwen tussen 18 en 45 jaar hechten waarde aan zich zelfverzekerd voelen tijdens een avondje uit. Lingerie wordt in die setting dus meer gezien als een middel om de eigen identiteit en uitstraling te versterken, in plaats van als een functioneel kledingstuk.

Hieruit blijkt dat lingerie voor vrouwen verschillende functies kan vervullen, afhankelijk van de situatie: comfortabel en ondersteunend in het dagelijks leven, maar juist versterkend voor het zelfvertrouwen en de uitstraling bij een avondje uit.

Welke cupmaat vrouwen groot vinden

Uit het onderzoek kwam naar voren dat het merendeel van de vrouwen (27%) cupmaat D als het punt beschouwt waarop borsten als ‘groot’ worden gezien. De leeftijd van de respondenten speelt hierbij geen rol: zowel jongere als oudere vrouwen hanteren ongeveer dezelfde grens. Wat wel verschil maakt, is de eigen cupmaat van de vrouwen.

Zo zien vrouwen met een kleinere cupmaat, van A tot en met C, cupmaat D al als “groot”. Voor hen vormt cupmaat D dus de eerste duidelijke overgang naar een grotere cupmaat. Vrouwen die zelf cupmaat D hebben, beschouwen pas vanaf cupmaat E borsten als “groot”. Dit patroon zet door bij vrouwen met een grotere cupmaat. Vrouwen met cupmaat K tot en met M, hebben een hogere norm voor vanaf wanneer ze borsten als ‘groot’ zien.

Met anderen woorden: het begrip ‘groot’ blijkt dus sterk afhankelijk van de persoonlijke mening en het eigen lichaam. Vrouwen nemen dus hun eigen borsten als uitgangspunt bij het beoordelen van wat “groot” of “niet groot” is.

Werkt de body-positivity echt?

Uit de resultaten blijkt dat meer dan de helft van de vrouwen (55%) weinig tot geen invloed ervaart van maatschappelijke normen op hun zelfbeeld. Dit laat zien dat veel vrouwen zich niet sterk laten leiden door heersende schoonheidsidealen of perfecte beelden op sociale media rondom het vrouwelijk lichaam.

Toch zien we ook een andere kant van het verhaal: een kleinere groep van 7% geeft juist aan zich zekerder te voelen door de body-positivity beweging. Deze beweging, die draait om het accepteren van uiteenlopende lichaamstypes en het doorbreken van onrealistische schoonheidsstandaarden, lijkt dus wel degelijk een positieve impact te hebben.

Weet jij hoelang een BH meegaat?

Wat betreft aankoopgedrag zien we dat vrouwen gemiddeld één tot enkele keren per jaar nieuwe lingerie kopen. Het kopen van lingerie is dus een bewuste aankoop. Een BH is na een half jaar tot een jaar echter aan vervangen toe. Bovendien verliest een BH bij regelmatig dragen en wassen langzaam zijn vorm en ondersteuning, wat essentieel is voor een goede pasvorm en comfort.2

Onderzoek badkledingkeuze
Onderzoek badkledingkeuze
Onderzoek badkledingkeuze

© 2025 Annadiva. Hergebruik toegestaan onder voorwaarden.
Dit onderzoek mag worden gedeeld of geciteerd voor niet-commerciële doeleinden, op voorwaarde dat Annadiva als bron wordt vermeld. Voor commercieel of zakelijk hergebruik: neem contact op via nathalie@annadiva.nl.

Bronnen

1 Praktijkvoorinjectables (2024). De Impact van Sociale Media op het Zelfbeeld van Jongeren en de Keuze voor Veilige Cosmetische Behandelingen.

2 Abma, M. (2022). Zó lang gaat een beha mee (en dat is korter dan je denkt).